Zwangerschapszwemmen

Headerbeeld aquafit en zwanger - Zwangere vrouw drijvend op rug in het water
  • Sporten op hoge of lage intensiteit
  • Train verschillende spiergroepen
  • Lessen in groepsverband
  • Door fanatieke instructeurs
  • Sporten op hoge of lage intensiteit
  • Train verschillende spiergroepen
  • Lessen in groepsverband
  • Door fanatieke instructeurs

Zwangerschapszwemmen is een afwisselende les waarbij ontspanning, beweging en sociale contacten centraal staan. Zwangerschapszwemmen is daarnaast een activiteit speciaal voor jou als zwangere vrouw, om je te helpen en te ondersteunen tijdens je zwangerschap.

In beweging tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om in beweging te blijven. Zwangerschapszwemmen is dan ook de ideale manier om aan je conditie te blijven werken terwijl je lichaam flink aan het veranderen is.

Je kan beginnen met zwangerschapszwemmen wanneer jij wilt. De meeste vrouwen beginnen vanaf 12 weken met zwangerschapszwemmen. Zeker wanneer de zwangerschap begint te vorderen is het aan te raden je lichaam en gewrichten wat rust te gunnen in het water.

Naar mate je buik begint te groeien zal je namelijk steeds meer moeite krijgen met bepaalde bewegingen. Bij zwangerschapszwemmen heb je daar geen of minder last van. De opwaartse druk van het water zorgt er namelijk voor dat je wervelkolom en andere gewrichten worden ontlast. Hierdoor kun je, ook bij een vergevorderde zwangerschap, makkelijker bewegen. Zolang je je goed voelt, mag je tot aan de bevalling blijven zwemmen.

Oefeningen zwangerschapszwemmen

Tijdens de zwangerschapszwemlessen worden er verschillende oefeningen aangeboden die het weerstandsvermogen verhogen, de spieren versterken, je houding gunstig beïnvloeden, de bloedsomloop en de ademhaling stimuleren en die ook nog eens heerlijk ontspannend kunnen werken.

Dankzij de oefeningen verminderen of verdwijnen rugklachten of zware benen vaak direct na het zwemmen. Je leert je dankzij de oefeningen namelijk te ontspannen in het water. Ook de baby vindt dit vaak erg prettig.

Zo blijf je dankzij de zwem- en ontspanningsoefeningen niet alleen aan je conditie werken. Je zorgt er namelijk ook voor dat:

  • Je lichamelijke conditie, bloedcirculatie en spierfuncties verbeteren
  • Je bewust bezig bent met je ademhaling en ontspanning
  • Je bewust bent van je houding en bewegingen
  • Je pijnklachten kunt voorkomen en verzachten

Voordelen van zwangerschapszwemmen

  • Je ontmoet toekomstige ouders in spé
  • Bewegen op eigen tempo en niveau
  • Het werkt ontspannend
  • Bewegen in warm water (32 graden)

Geschikt voor iedereen?

Omdat het verloop van een zwangerschap niet voorspelbaar is en door iedere vrouw anders wordt ervaren is deelname geheel vrijblijvend. Inschrijving of aanmelding is niet nodig. Mocht je twijfelen of zwangerschapszwemmen ook voor jou de juiste manier van bewegen is, dan adviseren wij je om vooraf je huisarts of verloskundige te raadplegen

Maak kennis met onze aquasportdocent

Image coming soon
Aiste
Zwemdocent
Lucinda
Lucinda
Zwemdocent
Evelyn
Evelyn
Zwemdocent

Tarieven

Een 12-badenkaart is één jaar geldig

Activiteit Per keer 12-badenkaart
Zwangerschapszwemmen € 6,70 € 67,00
Zwempas € 4,30

Regulier rooster

Dag Tijd Bad
Vrijdag 19.00 - 20.00 uur (vanaf 12 januari 2024) Activiteitenbad
wave upper

Heb je een vraag of wil je meer weten over het Biljoenbad? Neem contact met ons op!